صف خرید و صف فروش، دو اصطلاحی است که سرمایه‌گذاران در همان اولین روز‌های ورود خود به بازار سهام در ایران با آن آشنا می‌شوند.امروز نمی‌خواهیم در نقد این نکته که آیا صف خرید و فروش خوب است یا بد حرفی بزنیم، یا از هیجانات کاذب ایجاد شده در برخی افراد سخن بگوییم.
امروز می خواهیم یک نکته مهم معاملاتی را به شما گوشزد کنیم.
در بسیاری اوقات پیش می‌آید که شما می‌خواهید به سهمی ورود کنید ولی به هر دلیلی فرصت آن پیش نمی‌آید.مثلا یا سرمایه‌تان هنوز به حد مطلوب نرسیده یا شاید همچنان برای ورود به سهم در تردید هستید. بعد از بررسی نهایی، امروز تصمیم میگیرید که فردا در زمان بازگشایی، سفارش خرید خود را در کارگزاری خود ثبت کنید تا به تعداد دلخواه از سهم مورد نظر خریداری کنید.
اما یک نکته‌ای اکثر تازه‌ وارادان شاید به آن آشنا نباشند این است، که در پایان روز معاملاتی فعلی، تمام سفارشات خرید و فروش حذف می‌شوند غیر از آن دسته از سفارش‌هایی که در قیمت صف خرید فردا نسبت به قیمت پایانی امروز قرار‌‌ گرفته‌اند.در نتیجه تلاش شما فردا در تایم بازگشایی سهام بی‌فایده است، زیرا صف خرید سهم مورد نظر را از دیروز چیده‌اند و سرخطی‌زدن شما راه به جایی نخواهد برد.
خصوصا در روزهایی که بازار رونق دارد، توجه به نکته ذکر شده می‌تواند بسیار مفید باشد تا منابع خود را به انتظار سر‌خطی‌زدن یک سهم در نیاورید.زیرا هم سهم مورد نظر را از دست داده‌اید، هم زمان را در روز رونق بازار برای خرید های دیگر از دست داده‌اید.