احتمالا چندین بار براتون پیش اومده که برای رفتن به سینما برنامه ریزی کردید، وقتتون رو خالی کردید و بعد از کلی ترافیک به سینما رسیدید و وقتی فیلم شروع شده وسط فیلم فهمیدید اصلا از این فیلم خوشم نمیاد، ولی تا آخر فیلم نشستید نگاه کردید!!
یا مثلا رفتید و مواد غذای مورد علاقه تون رو تهیه کردید و کلی وقت گذاشتید و غذا رو درست کردید اما طعمش اون چیزی که می‌خواستید نشده، ولی تا آخر غذا رو خوردید!!
خب چرا؟ شما که فیلم و دوست نداشتید، طعم غذا دلخواه تون نبود، پس چرا تا آخر فیلم نشستید؟چرا غذایی که طعمش خوب نشده رو تا آخر خوردید؟ چون هزینه دادید برای اون، هم مالی، هم زمانی.
در مبحث مالی مبحثی داریم به اسم هزینه فرصت، یعنی هزینه فرصتی که از دست می‌دهیم چه قدر است؟برای مثال شما در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنید و بعد از یکسال 20% سود می‌کنید، اما در بازار دیگری فرصت سود 50 درصدی برای شما بوده، پس هزینه فرصت از دست رفته شما 30% است.دقیقا همین اتفاق در بازار سرمایه هم برای شما می‌افتد در جهت عکس !!!
سهمی را خریداری کردید و بعد از 6 ماه نگهداری در آن سهم بخصوص 40 درصد زیان کردید، چه اتفاقی می افته؟ حاضر به فروشش نیستید، با خودتون میگید من که 40% با این سهم ضرر کردم، این همه صبر کردم براش، مگه از این بدتر هم میشه؟ و در عین ناباوری می‌فهمید که، بله، میشه!!!
اینجا شما دقیقا در شرایط وسط فیلمی که دوستش ندارید قرار دارید، وسط همون طعمی که خوشتون نمیاد، پس تا آخرش صبر می‌کنید و می‌بینید در عین ناباوری سهمتون 40% درصد دیگه هم میاد پایین.
صبر کردن در بازار سرمایه چیز خوبیه، ولی نه هر صبری.باید برای خودتون هزینه فرصت صبرتون رو اندازه بگیرید، صبر کردن وقتی خوبه که صبر شما بی‌ارزه، اگه نمی‌ارزه باید زودتر زیانتون رو شناسایی کنید و برید سراغ فرصت بهتر.وقتی وسط فیلم می‌فهمید که مورد علاقه شما نیست بهتره زودتر ترکش کنید و برید به چندتا کار عقب افتاده تون برسید.این نوع درست استفاده از وقتتونه، همون طور که شناسایی زیان نوع درست استفاده از سرمایه تون هست.
در حال حاضر که برخی شرکت‌ها قیمت‌های بسیار ارزنده‌ای پیدا کرده‌اند و بازار داره بهتون روی یکسری از سهم‌ها تخفیف میده، بهترین وقت هست برای اصلاح پرتفوی تون.پس اگر تخصص برآورد سود آتی شرکت‌ها رو دارید زودتر دست به کار بشید و سبدتون رو اصلاح کنید و اگر ندارید بهترین زمان هست برای کار کردن با یک تیم حرفه‌ای، یا انتخاب یک صندوق موفق جهت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم.