رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در گفت‌و‌گو با صدای بورس به بررسی مسائل پیرامون حضور سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی در بازار سرمایه ایران پرداخت:

عدم دریافت سود سهام به دلیل نداشتن حساب بانکی (فرد حتما باید حساب بانکی ایرانی داشته باشد)
پروسه انتقال پول به ایران(جدای از تحریم‌ها) از طریق صرافی و… شفاف نیست
افتتاح حساب در بانک‌های ایرانی به سختی و تنها توسط تعداد بانک‌های محدودی صورت می‌گیرد
اگر پول در بانک‌های ایرانی از طریق صرافی وارد شود، اداره مالیات پیگیر می‌شود که آیا این پول درآمد است و شبکه بانکی کشور نیز زیر سوال خواهد رفت.
شرکت‌های کارگزاری در ایران اگر بخواهند مستقیما از سرمایه‌گذار خارجی پول دریافت کنند، به مشکل مالیاتی برخورد خواهند کرد
شرکت‌های بورسی نیز حاضر نیستند پول حاصل از سود سهام را به شرکت‌های کارگزاری واریز تا آنها به مشتریان خود پرداخت کنند.
برای سرمایه‌گذاری در بورس نیازی به مجوز نیست، اما برای خارج‌ کردن سرمایه از کشور مجوز نیاز است!
اگر یک سرمایه‌گذار خارجی بعد از رد کردن تمام مشکلات بتواند در بورس سرمایه‌گذاری کند، بانک مرکزی اجازه خروج پول را به او نمی‌دهد.
سرمایه‌گذار‌ مالی خارجی که قصد ورود پول به ایران و خروج آن را دارد، بانک‌های بین‌المللی اگر بدانند مبدا و مقصد پول ایران است از جا به جایی پول جلوگیری خواهند کرد، این موضوع عملا سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران غیر ممکن می‌کند.
بانک‌های خصوصی و بزرگ دنیا مقررات داخلی خود را دارند که تا زمانی که مقررات آنها اجازه فعالیت با ایران را ندهد، روابط بانکی و کارگزاری با شرکت‌های ایرانی برقرار نمی‌شود و به تبع آن مشتریان بزرگ مالی آنها از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند چرا که فقط آن بانک‌ها را به عنوان بانک امین به رسمیت می‌شناسند.
از کلیه کدهای بورسی ثبت شده برای سرمایه‌گذاری خارجی درمی‌یابیم که اکثر کدها برای کشورهای همسایه است. خصوصا آنهایی که روابط دوستانه‌تری با ایران دارند اگر برای برخی از آنها اینکه از طریق سرمایه‌گذاری در بورس بتوانند اقامت ایران را بگیرند، مساله جذابی است که به اعتقاد من نقطه مثبتی بوده و یک قدم رو به جلو خواهد بود.