اگر در بورس تهران فعالیت کرده باشید احتمالا تا الان به این نکته فکر کرده‌اید که ” اگر من 10 میلیارد داشتم به راحتی در این بازار سود می‌کردم!!
احتمالا به این فکر میکنید که هر وقت سهمی در بازه منفی معامله میشد میخریدم و و رنج می‌کشیدم و تا قیمت‌های بالاتر میبردم و بعد به فروش می‌رساندم.شاید فکر می‌کنید که به راحتی می‌توانید روزانه نوسان‌گیری کنید و روزی چند درصد سود کسب کنید و هر روز سرمایه خود را افزایش دهید.
پس بگذارید همین اول به شما بگوییم، کاملا در اشتباهید.به هیچ وجه نمی‌توانید این کار را انجام دهید، هیچ کس نمی‌تواند انجام دهد!!!..
شاید بتوانید به واسطه سرمایه زیاد خود در قیمت سهم نوسان مثبت ایجاد کنید، ولی مرحله آخر مهم است! به چه کسی می‌خواهید بفروشید؟چگونه می‌خواهید سود را شناسایی کنید؟باید خریداری باشد که حاضر باشد در قیمت بالاتر از شما بخرد.
فقط در صورتی می‌توانید تمام آن 10 میلیارد را بفروشید که دوباره یک نفر حاضر باشد با یک سفارش 10 میلیاردی از شما خریداری کند، که این امکان پذیر نیست.زیرا مگر چند نفر پیدا میشوند که بخواهند بر روی سرمایه خود قمار کنند؟ ولی اگر قرار باشد آن 10 میلیارد را به سفارش های خرد بفروشید دوباره فشار فروش در سهم ایجاد می‌شود و قیمت سهم افت میکند و نکته بد ماجرا آنجاست که افت قیمت از رشد قیمت بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و حتی احتمال آن وجود دارد که قبل از آنکه تمام 10 میلیارد را بفروش برسانید آن سهم صف فروش بشود و شما دچار زیان بشوید!!!
در بازارهای مالی هر چقدر میزان سرمایه شما کمتر باشد، شما در معاملات چابک‌تر خواهید بود و بیشتر می‌توانید از نوسانات بازار استفاده کنید، ولی هرچه میزان سرمایه بزرگ‌تر شود شما مجبور خواهید بود به سمت سرمایه گذاری ارزشی رو بیاورید.یعنی بر روی ارزش شرکت‌ها معامله کنید تا مطمئن باشید کسی در قیمت‌های بالاتر حاضر است از شما بخرد.این کاری است که تمام شرکت های مدیریت‌ دارایی بزرگ در دنیا انجام می‌دهند.
پس تا زمانی که میزان سرمایه کم است می‌توان پر ریسک‌تر عمل کرد، زیرا این چابکی برای شما وجود دارد تا سریع از زیان احتمالی خارج شوید، ولی در سرمایه‌های بزرگ شما تقریبا جایی برای ریسک کردن ندارید و یک خطای کوچک می‌تواند ضرری بزرگ برای شما به همراه بیاورد.