ولی قانون اصلی حراجی این است که تمام کسانی که پیشنهاد پایین‌تری نسبت به پیشنهاد آخر داده‌اند باید مبلغ پیشنهادی را در صورت باخت، به برگزارکننده پرداخت کنند، حراج از قیمت صفر شروع می شود.
در ظاهر حراج جذابی است!!! میتوانید با پرداخت مبلغ خیلی ناچیزی مثلا در نهایت 10‌هزار تومان صاحب یک اسکناس 50هزار تومانی شوید.
اما زود قضاوت نکنید! اجازه دهید حراج شروع شود.
مادامی که قیمت پیشنهادی شما از 50 هزار تومان کمتر باشد، این معامله برای شما سودآور است، پس در ابتدا هر کس پیشنهاد بالاتری از قبلی میدهد تا برنده شود.
کار بجایی میرسد که یک شخص پیشنهاد 49هزارتومان را میدهد برای کسب هزار تومان سود.اما نفر قبلی که 48 را پیشنهاد داده بود حال پیشنهاد 50 را میدهد!!!
بله درست حدس زدید، هیچ سودی نمیبرد از این معامله ولی اگر نفر قبلی با قیمت 49 برنده میشد این شخص باید 48هراز تومان پرداخت می‌کرد و این ضرر مسلم بود.پس حاضر است 50 پیشنهاد دهد تا هیچ سودی نکند ولی در عوض متحمل ضرری هم نشود.
حال یک جنگ تمام عیار رخ می‌دهد، متقاضیان پیشنهاد های 55،56،57، حتی 60 یا 70 را میدهند برای فرار از ضرر بیشتر..
یعنی با علم بر این که با پرداخت 70 تومان صاحب 50 تومان میشوند و 20 تومان ضرر می‌کنند، ولی اگر این کار را نکنند باید پیشنهاد قبلی که 69 تومان بوده را پرداخت کنند، ضرر 20 تومانی بیشتر است یا 69 تومانی؟؟؟
پس این داستان ادامه می یابد.
تحقیقات نشان داده در همچین حراجی شرکت‌کنندگان تا ده‌برابر مبلغ جایزه یعنی 500 هزار تومان!!! حاضر به پرداخت هستند برای فرار از ضرر بیشتر، یا شما می‌توانید بخوانید ممارست در زیان!!
در بازارهای مالی دقیقا همین اتفاق در حال وقوع است، اشخاصی که سهمی‌گران می‌خرند و دچار زیان می‌شوند و حاضر به فروش دارایی خود نیستند به امید روزی که از زیان خارج شوند،به حد ضرر پایبند نیستند و حتی بدون داشتن آگاهی از ارزش‌ ذاتی سهم در قیمت‌های پایین‌تر و همچنان گران دوباره اقدام به خرید میکنند تا مقداری میانگین قیمتی خریدشان کاهش یابد، و این مصداق بارز ممارست در زیان است.
دوستان، در کنار فهم و تحلیل صورت‌های‌ مالی، مدریت سرمایه یکی از مهم‌ترین ابزارهای شما در بازار است.
یکبار دیگر سال 99 را مرور کنید، ارتباطی با این مطلب پیدا می‌کنید؟