حتمالا بارها پیش آمده است که در روند سرمایه‌گذاری خود سهمی داشته‌اید که در سود بوده‌اید، ولی وقتی به سبد دوستان خود نگاه کرده‌اید متوجه شده‌اید با اینکه در یک زمان شروع به خرید سهام کرده‌اید، ولی درصد سود آن‌ها بیشتر بوده است!! پس این امر باعث شده که سود ایجاد شده برای شما رضایت بخش نباشد و حتی به شما حس ضرر کردن منتقل شود زیرا احساس می‌کنید از دوست خود کمتر سود کرده‌اید پس تصمیم میگیرید سهام خود را به فروش برسانید و همان سهامی را خریداری کنید که در سبد دوست شما موجود است.این بزرگ‌ترین آفت در روند سرمایه‌گذاری شما خواهد بود و قطعا روزی باعث ضرری سنگین در سرمایه شما می‌شود.یک مثال نزدیک این سوگیری رفتاری سال های 98 و 99 است.بسیاری از سهام کوچک بازدهی بالاتری از سهام‌بزرگ و شاخص ساز ساختند، برای مثال شما به عنوان سهام‌دار شرکت فولاد مبارکه وقتی به بازدهی سبد دوستان خود که از سهام کوچکتری ساخته شده بود نگاه می‌کردید، احساس زیان می‌کردید ولی بعد ریزش بازار اکثر سهام کوچکتر بازار حتی زیان 80 درصدی رقم زدند و به کف قیمتی سال 99 برگشتند!!
داشتن استقلال فکری و تحلیلی در بازارهای‌مالی جزء اصول اولیه و الزامی می‌باشد.شما به عنوان سرمایه‌گذار حتما باید بدانید که چرا سهامی را خریداری می کنید، بازده مورد انتظار شما چقدر است، چه زمانی قصد فروش سهام خود را دارید وحتما به استراتژی خود وفادار بمانید.بسیاری از افرادی که در سال 99 احساس عقب ماندگی در سود کسب شده کرده‌اند و در سقف‌های قیمتی بدون دلیل موجه شروع به خرید سهام کوچکتر کردند در زیان‌های سنگینی فرو رفتند در حالی که سهام شاخص ساز اصلاح کمتری داشتند و قسمتی از زیان ایجاد شده را هم پس گرفتند.
پس حتما این سوگیری رفتاری را در تصمیمات خود لحاظ کنید و بدانید که مرغ همسایه غاز نیست!!!
این قدرت تحلیل شما و وفاداری به استراتژی معاملاتی خواهد بود که در بلند مدت شما را ثروتمند می‌کند نه تقلب کردن از دست دیگران.ما هیچ وقت نمیدانیم کسی که امروز سبدش در سودی بیشتر از سبد ما به سر می‌برد در گذشته چقدر زیان کرده؟ یا آیا اصلا موفق می‌شود سود حاصل شده را شناسایی کند یا اینکه ممکن است تمام سودش از بین برود و حتی از اصل سرمایه هم وارد زیان شود.
پس وقت بگذارید، خوب تحلیل کنید، برای خود استراتژی تعریف کنید و حتما به این نقشه راه خود وفادار بمانید.
این رمز ماندگاری شما در بازارهای مالی خواهد بود.اگر این مطلب برای شما مفید بود، حتما برای دوستان خود ارسال کنید تا فرهنگ درست سرمایه‌گذاری نشر پیدا کند.